Prehľad

Kefír je fermentovaný mliečny produkt, ktorý sa považuje za jednu z probioticky najhodnotnejších potravín na svete. Jeho jedinečnosť spočíva v tom, že telu dodáva mnohé vitamíny a minerály a zároveň lieči mnohé druhy ochorení- potvrdili to aj samotní vedci!

Názov pochádza z tureckého slova „keif“, čo možno preložiť ako „cítiť sa dobre“.

Vďaka plejáde chorôb a stavov, o ktorých bolo známe, že lieči, sa kefír používal už po stáročia v Európe a Ázii ako neodmysliteľná súčasť ľudového liečiteľstva. Ak sa pripraví správne, ide o jeden z najzdravších nápojov a po prečítaní tohto článku po ňom určite siahnete aj vy pri najbližšom nákupe.

 

Výživové hodnoty kefíru

Kefír je kyslomliečny výrobok z kravského, kozieho alebo ovčieho mlieka a chutí ako jogurtový nápoj alebo zakysanka.

Kefír obsahuje vysoké množstvo vitamínu B12, vápnika, horčíka, vitamínu K2, biotínu, kyseliny listovej, enzýmy a probiotiká. Vzhľadom k tomu, kefír nemá štandardizovaný obsah živín, môžu sa ich hodnoty líšiť v závislosti na použitom mlieku, kultúre a regióne, kde sa vyrába. Ale aj napriek rozdielom vo výživových hodnotách, predstavuje kefír vynikajúci zdroj výživy.

Vďaka unikátnemu súbor živín je kefír prospešný pre telo v 7 hlavných oblastiach:

  • Posilnenie imunity
  • Liečba nešpecifických črevných zápalov
  • Budovanie hustoty kostí
  • Boj proti alergiám
  • Zlepšenie trávenia laktózy
  • Ničenie baktérií rodu Candida
  • Podpora detoxikácie

 

V čom spočíva sila probiotík nájdených v kefíre?

Každá civilizácia odjakživa nakladala a fermentovala potraviny, aby ich uchovala čo najdlhšie. Nevedomky tak vytvárala úžasné „super-potraviny“ nabité zdravými mikroorganizmami – tiež známe ako „probiotiká“ .Vďaka nim si tak mohli vychutnať zdravý a dlhý život.

Výskum preukázal znova a znova, že staroveká metóda kvasenia (fermentovania) potravín je skutočným liekom, pretože telo dokáže naozaj získať úžitok zo „zdravých“ baktérií, ktoré sú obsiahnuté v týchto potravinách.

Bežne sa vo fermentovaných mliečnych potravinách (a teda aj kefíre) nachádzajú tieto druhy baktérií:

  • Rod Bifidobacterium
  • Lactobacillus acidophilus
  • Lactobacillus caucasus
  • Lactobacillus bulgaricus
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Rod Acetobacter
  • Leuconostoc

 

Kefír je jedna z potravín s najvyšším počtom týchto baktérií. A ten domáci dokonca ďaleko predčí akýkoľvek kupovaný druh.

V tejto chvíli sa možno pýtate: „Prečo by sme mali jesť potraviny plné baktérií? Neužívame predsa antibiotiká, ktoré zabíjajú baktérie, práve preto, aby nám bolo lepšie?“

Žijeme v spoločnosti posadnutej sanitou, kde antibakteriálny gél či mydlo nikdy nie je priďaleko a tak by sa mohlo zdať, že konzumovanie jedál či pitie nápojov plných mikroorganizmov je priam samovraždou. No opak je pravdou! Kľúčové je pritom porozumieť, ako fungujú naše črevá.

V tráviacom trakte sa totiž nachádza viac než 75% nášho imunitného systému. Trilióny a trilióny „dobrých“ baktérií a húb tu zvádzajú boj so „zlými“ mikroorganizmami. Práve „dobrým“ baktériam vďačíme za to, že sme na žive a zdraví.

Užívaním antibiotík sa narušuje symbióza nášho mikrobiómu, zlé baktérie sa premnožia a dochádza k tráviacim ťažkostiam alebo imunitnej reakcii.

 

Zdravotné účinky kefíru

Bojuje proti rakovine

V štúdiach vykonaných na zvieratách sa zistilo, že konzumáciou kvasených potravín je možné zničiť viaceré druhy rakovinových tumorov. V časopise Journal of Dairy Science, bol napríklad zverejnený výskum, ktorým sa zistilo. Že ak sa myšiam pravidelne podával klasický kefír, došlo u nich z zastaveniu rastu rakoviny prsníka.

Podporuje detoxikáciu

Mutagény sú rôzne látky, ktorá doslova upravujú našu DNA a nachádzajú sa všade v našom prostredí. Napríklad aflatoxíny sú toxíny, ktoré vytvára plieseň na potravinách. Môžu sa nachádzať v arašídoch (spôsobujú alergie a imunitné reakcie), surových rastlinných olejoch (napríklad v repke alebo sóji) a v zrnách (pšenica, sója, kukurica). Kefír obsahuje veľké množstvo kyseliny mliečnej, ktorá na seba viaže (a teda neutralizuje) spomínané toxíny a iné huby.

Posilňuje imunitu

Keď budete nabudúce chorí, skúste namiesto po antibiotikách siahnuť po kefíre. Vedci z írskej univerzity v Corku prišli na to, že probiotiká s obsahom Lactobacila dosiahli u chorých pokusných zvierat lepšie a rýchlejšie vyliečenie než bežné antibiotiká. A navyše dokázali ochrániť pred infekciami.

Buduje pevné kosti

Pravidelné pitie kefíru posilňuje kosti a redukuje riziko osteoporózy. Zvyšuje totiž vstrebávanie základných kostných stavebných prvkov – vápnika a horčíka. Navyše, pretože sa jedná o mliečny výrobok, prirodzene sa v ňom nachádza veľa týchto minerálov a aj fosforu, vitamínu D a vitamínu K2.

Lieči syndróm podráždeného čreva, alergie a astmu

Kefír je aj efektívnym prírodným liečivom v prípade, ak trpíte syndrómom podráždených čriev, rôznymi alergiami či astmou. Za týmito chorobami sa totiž skrýva zápal, ktorý oslabuje imunitný systém. Ten potom prehnane reaguje aj na látky, ktoré si inak „nevšíma“. Kefír znižuje zápalové reakcie a zároveň dopĺňa obranyschopnosť organizmu.

 

Ktorý kefír je najlepší?

Kefír sa vyrába predovšetkým z kravského, kozieho alebo ovčieho mlieka, no vegetariáni si ho pripravujú aj z kokosového mlieka. Pri kúpe je lepšie si vyberať vysokokvalitný bio kefír, aby ste sa uistili, že dosiahnete čo najviac priaznivých účinkov.

Kefírové mlieko je kyslasté a trochu podobné cmaru a zakysanke. Ako silná bude jeho chuť závisí na tom, ako dlho bol kefír fermentovaný; dlhšia fermentácia obvykle vedie k silnejšej kyslej chuti a dokonca kefír obohacuje o malé množstvo oxidu uhličitého, ktorý je výsledkom aktívneho droždia.

V obchodoch najčastejšie narazíte na kefír vyrobený z mlieka, prevažne kravského. Vyrába sa všaj aj z kozieho či ovčieho mlieka. Kefír si môžu dopriať aj ľudia trpiaci miernou netoleranciou laktózy. Počas fermentácie kvasinky „zjedia“ väčšinu tohto mliečneho cukru a výsledný produkt tak nespôsobuje podráždenie tráviaceho traktu. Výskum dokonca poukazuje na to, že kefír pomáha zmierniť precitlivelosť na laktózu.

Vegetariáni ocenia správu, že kefír sa dá vyrobiť aj inak než len zo živočíšneho mlieka. Technicky ide skôr o kvas, ale zdravotné účinky sú veľmi podobné. Jedinou nevýhodou je, že podiel dôležitých bielkovín, vitamínov a stopových prvkov je nižší než pri mliečnom kefíre.

Kefír sa môže vyrobiť aj z kokosového mlieka alebo kokosovej vody. Obe tekutiny sú perfektným základom, pretože sú bohaté na karbohydráty, vrátane cukrov, ktoré slúžia ako potrava pre kvasnice. Inou alternatívou je kefír zo sladenej vody.

 

Záver

Ak máte urobiť iba jednu užitočnú vec pre svoje zdravie – pite kefír! Tento kvasený mliečny produkt je hotovou probiotickou bombou. Posilňuje obranyschopnosť a znižuje riziko mnohých chorôb vrátane Alzheimerovej či rakoviny. Lieči mnohé stavy ako astmu, akné, alergie a syndróm podráždených čriev.