Mlieko je tradičnou potravinou slovenskej kuchyne. Avšak čoraz búrlivejšie sa vedú debaty o jeho skutočných účinkoch na ľudské telo. Napríklad, pomáha mlieko v spevnení kostí alebo im naopak ubližuje? Spôsobuje zápal horší než pri gluténe? Je ťažko stráviteľné pre ľudský organizmus?

Tieto pochybnosti však neznamenajú, že by ste sa mali mlieku vyhýbať úplne. Väčšina týchto negatívnych tvrdení sa vzťahuje predovšetkým na kravské mlieko. Vhodnou a nepochybne zdravšou alternatívou je kozie mlieko. Práve o jeho blahodárnych vplyvoch si povieme v tomto článku.

Výživové hodnoty kozieho mlieka vás prekvapia

Napriek tomu, že kozie mlieko nie je až tak obľúbené v západnej kultúre, ide o o jedno z najviac konzumovaných mliek na svete a to z dobrého dôvodu- chutí skvelo a je nabité živinami.

Jeden pohár (250ml) kozieho mlieka obsahuje:

• 168 kalórií
• Saturovaný tuk: 6,5 gramov – 33% dennej odporúčanej dávky (DOD)
• Sacharidy: 11 gramov – 4% DOD
• Proteíny: 10,9 gramov – 4% DOD
• Cholesterol: 27 miligramov – 9% DOD
• Sodík : 12 miligramov – 5% DOD

Minerály:

• Vápnik: 327 miligramov – 33% DOD
• Fosfor: 271 miligramov – 27% DOD
• Horčík: 34,2 miligramov – 9% DOD
• Draslík: 498 miligramov – 14% DOD
• Meď: 0,1 miligramu – 6% DOD
• Zinok: 0,7 miligramu – 5% DOD

Vitamíny:

• Vitamín A – 10% DOD
• Vitamín B2 (riboflavín) – 20% DOD
• Vitamín C – 5% DOD
• Vitamín D – 7% DOD

Účinky kozieho mlieka

Je ľahko stráviteľné

Zatiaľ čo množstvo tuku v kravskom a koziom mlieku je podobné, tukové mikroguľôčky v koziom mlieku sú menšie, čím sa tento nápoj stáva ľahšie stráviteľným pre vaše telo. Keď sa dostane do žalúdka, mliečne bielkoviny začnú vytvárať jemnejšie hrudky než v prípade kravského mlieka. Asi iba dve percentá kozieho mlieka sa premení na hrudky v porovnaní s desiatimi percentami kravského mlieka. Ľudské telo tak nie je zbytočne dráždené a dokáže ho rýchlejšie stráviť.

Kozie mlieko má navyše nižší obsah laktózy (mliečneho cukru). Pretože je veľa ľudí, ktorí nie sú až tak neznášanliví na laktózu, ako si myslia; alebo majú problémy s trávením kravského mlieka, no nie sú alergickí na laktózu, môže byť kozie mlieko vhodnejšou alternatívou.

Obsahuje veľa vápnika a mastných kyselín, no má nízky obsah cholesterolu

Kým kravské mlieko je často ponúkané ako jedna z hlavných, na vápnik bohatých, potravín, nie je potrebné sa obávať, že budete trpieť nedostatkom tohto minerálu po prechode na kozie mlieko. To je vlastne ešte bohatšie na vápnik, s asi 33 percentami dennej odporúčanej dávky v porovnaní s 28 percentami kravského mlieka.

Kozie mlieko má tiež vysoké hladiny stredne-mastné kyseliny – 30-35 percent, oproti 15-20 percent v kravskom mlieku. Tieto mastné kyseliny poskytujú dostatok energie, ktorá nie je uložená v tele ako tuk, pomáhajú znížiť hladinu cholesterolu a môžu dokonca pomôcť liečiť stavy ako koronárne ochorenia a črevné poruchy.

To však ani zďaleka nie je všetko! Kozie mlieko pomáha zvýšiť “dobrý” cholesterol a súčasne znížiť ten zlý. V skutočnosti má liečivé vlastnosti podobné olivovému oleju a odporúča sa konzumovať, ak potrebuje upraviť vysokú hladinu cholesterolu.

Udržuje vašu pokožku v dobrom stave

Mastné kyseliny a triglyceridy nájdené v kozieho mlieka nielen že udržujú vaše vnútornosti v zdravom stave, ale pomôžu vám aj vyzerať skvele zvonka. Ich hydratačné vlastnosti pomáhajú udržať pokožku mäkkú. Kozie mlieko má tiež vysoké hodnoty vitamínu A, ktorý zlepšuje pleť, bojuje proti akné a prispieva k celkovému dobrému stavu a pružnosti kože. Vlastne by sa malo považovať za jeden z účinných domácich prostriedkov v boji proti akné. Kyselina mliečna, ktorá sa nachádza v koziom mlieku, pomáha telu zbaviť sa odumretých kožných buniek a rozjasní tón pleti.

Kozie mlieko má hodnotu pH podobnú človeku. Vstrebáva sa preto do pokožky pri menšom podráždení, čím nedochádza k premnoženiu baktérií.

Obsahuje menej alergénnych proteínov a spôsobuje menej zápalu

Väčšinou ľudia, ktorí trpia neznášanlivosťou na kravské mlieko, sú v skutočnosti precitlivelí na jeden z proteínov, ktorí sa v ňom nachádzajú. Zvyčajne ide o bielkovinu kazeín A1. Navyše alergia na kravské mlieko je najčastejšou alergiou u detí a môže pretrvávať až do dospelosti. Nachádza sa v ňom totiž viac než 20 rôznych alergénov (vrátane kazeínu A1), ktoré spôsobujú alergické reakcie, ako napríklad žihľavku, nádchu, bolesť v bruchu či zápchu u detí.

Prečo sa za všetkým skrýva práve kazeín A1? Táto bielkovina je vysoko zápalová pre niektoré osoby a práve zápal je príčinou mnohých chorôb. Kazeín A1 môže prispieť k vzniku gastrointestinálnych problémov ako syndróm podráždených čriev, Crohnova choroba, chronická hnačka alebo kolitída. Spôsobuje tiež menej očividné problémy ako napríklad akné, poruchy autoimunného systému a kožné ochorenia ako ekzém.

Existujú isté druhy kráv, najmä rasa Jersey a Guernsey, ktoré neprodukujú kazeín A1. Avšak väčšina hovädzieho dobytka v Európe, Spojených štátoch či Austrálii je z rodu Hostein a Fresian a produkujú túto bielkovinu.

Mlieko, ktoré obsahuje väčšinu alebo iba kazeín A2, nespôsobuje žiaden zo zápalových efektov. Kozie mlieko obsahuje iba kazeín A2, čím sa, aspoň čo sa týka proteínov, najviac približuje ľudskému materskému mlieku. Jedna štúdia dokonca tvrdí, že ak je kozie mlieko použité ako prvý zdroj proteínov po ukončení dojčenia, stáva sa pre dieťa menej alergénne než kravské mlieko.

Absorbuje živiny a minerály lepšie než kravské mlieko

Zbohom kravičky! Zatiaľ čo kozie i kravské mlieko majú podobný obsah minerálov, to kozie je stále víťazom.

To preto, lebo prvotné štúdie zistili, že živiny, ako je železo, vápnik, horčík a fosfor, sú ľahšie stráviteľné a ľudským telom lepšie využiteľné, ak pochádzajú práve z kozieho mlieka. Vzhľadom k biologickej dostupnosti týchto minerálov, kozie mlieko tiež vyzerá sľubne pri liečbr nutričných deficitov, ako je anémia a kostná demineralizácia. Okrem toho, môže pomôcť vyriešiť v populácii až príliš bežný nedostatok železa a horčíka.

Niektorí vedci dokonca naznačujú, že kozie mlieko by malo byť pravidelne konzumované jednotlivcami trpiacimi na anémiu, osteoporózu a inými komplikáciami spojenými s nedostatočným vstrebávaním prvkov alebo pri predĺženej liečbe s doplnkami železa.

Pravidelná konzumácia kozieho mlieka posilňuje schopnosť tela využívať železo a zvyšuje regeneráciu hemoglobínu, čo je bezpečný a prirodzený spôsob, ako liečiť osteoporózu a bojovať proti chudokrvnosti. Jeho vysoké hladiny zinku a selénu tiež pomáhajú predísť neurodegeneratívnym ochoreniam.

Kozie versus kravské mlieko

Aké sú výhody a nevýhody oboch chutných nápojov? Dozviete sa o nich v nasledujúcom porovnaní.

Kozie mlieko

Výhody:

Keď sa pozriete na to, ako váš tráviaci systém funguje, lepšie pochopíte, ako môže rýchlo dôjsť k rôznym črevným problémom (napríklad hnačke). Našťastie, kozie mlieko je v tele ľahko stráviteľné, a preto je skvelou voľbou pre tých, ktorí majú zažívacie ťažkosti. Kozie mlieko je tiež lepšie znášané kvôli nižšiemu obsahu laktózy vyvolávajúcej zápal. Je to tiež skvelá voľba pre bábätká, keď prechádzate z dojčenia na normálnu stravu, pretože obsahuje menej alergénov než kravské mlieko.

Nevýhody:

Vzhľadom k tomu, že nie je tak bežne rozšírené, môže byť kozie mlieko podstatne drahšie ako kravské mlieko, čo môže byť záťažou pre vašu peňaženku. Surové kozie mlieko má tie najlepšie vlastnosti, no asi bude ťažké ho nájsť mimo obchodov so zdravou výživou. Chuť a vôňa nemusí byť tiež príjemná pre každého, zvlášť pre tých, ktorí boli odjakživa naučení na kravské mlieko.

Kravské mlieko

Výhody:

Klasické kravské mlieko je lacné a možno ho kúpiť všade. Ak sa vám podarí zohnať to od kravičiek rodu Jersey a Guernsey, môžete si vychutnať mnoho výhod. Podobne ako kozie totiž obsahuje kazeín A2 a je tak vynikajúcou voľbou pre tých, ktorí si jednoducho nevedia zvyknúť na chuť kozieho mlieka.

Nevýhody:

Mlieko s obsahom kazeínu A2 je málo dostupné a väčšinou drahšie. No aj keby ste mali k nemu neobmedzený prístup, kravské mlieko bude vždy viac zaťažovať váš organizmus. Trvá hodiny, kým ho telo spracuje (v porovnaní s iba 30 minútami u kozieho). Navyše sa v ňom nachádza množstvo alergénov.

Aký druh kozieho mlieka je najlepší?

Ak ste pripravení zaradiť kozie mlieko do vášho jedálnička, máte niekoľko možností. Pre optimálne účinky sa odporúča piť surové kozie mlieko. Zvyčajne ho môžete nájsť u miestnych chovateľov kôz alebo v obchodoch so zdravou výživou. Práve v surovom stave predstavuje kozie mlieko výživný nápoj plný hodnotných vitamínov a minerálov.

Pokiaľ vám robí problém chuť, začnite najprv používať vychladené mlieko. Má totiž menej výraznjšiu “koziu” príchuť.

Ak surové mlieko nie je pre vás dostupné, môžete ho aspoň nahradiť fermentovanými mliečnymi výrobkami. Tie zvyšujú počet dobrých baktérií, ktoré prispievajú k lepšiemu a rýchlejšiemu absorbovaniu živín v črevách. Jeden z najzdravších fermentovaných výrobkoch je kefír, ktorý pomáha pri hnačke, posilňuje imunitu a bojuje proti alergiám.

Recepty z kozieho mlieka

V konečnom dôsledku môže byť kozie mlieko použité ako náhrada kravského v každom recepte. Každopádne pamätajte na to, že zohrievaním alebo iným spracovaním sa zosilňuje jeho jedinečná chuť. Ak kozie mlieko používate už istý čas, pravdepodobne túto výraznejšiu príchuť ani nevnímate. No pre začiatočníkov môže pôsobiť dokonca až odpudivo.

Kozie mlieko je obzvlášť chutné v dezertoch, pretože im dodáva sladkú a krémovú chuť. Vynikajúce je tiež pri príprave smoothie: stačí do mixéra vhodiť vaše obľúbené ovocie a pohár mlieka a získate osviežujúci a výživný nápoj.

Zhrnutie

Nároky na zdravú výživu sa rôznia u každého jedinca. Kozie mlieko a výrobky z neho dokážu pomôcť takmer každému, kto potrebuje potravinu bohatú na vitamíny a živiny a ktorá chráni zdravie jeho tráviaceho traktu. Rozhodne stojí za to ho aspoň skúsiť!