Prehľad

Mandľové mlieko je krémový nápoj s orieškovou chuťou rastlinného pôvodu. Hoci v Európe a na Strednom Východe bolo známe už v stredoveku, v súčasnosti jeho obľúbenosť na Slovensku rastie len pomaly. Neobsahuje žiaden glutén ani laktózu a preto je vhodnou alternatívou mlieka pre tých, ktorí trpia alergiami na ne. Jeho vlastnosti oceňujú vyznávači zdravého životného štýlu po celom svete. V Spojených štátoch jeho predaj dokonca prevýšil predaj sójového mlieka. Podobne tomu je aj vo Veľkej Británii.

Nápoj sa vyrába zo surových mandlí, ktoré sa namočia do vody na dobu 12 až 48 hodín. Čím dlhšie budú vo vode, tým viac mlieka sa získa. Napité orechy sa potom vyberú a v mixéri rozmixujú spolu s čistou vodou v pomere 1:2. Vznikne hustá pasta. Tú treba vyžmýkať a precediť cez hustú plachtu. Šťava, ktorá sa z nej uvoľní, je mandľové mlieko.

Mandľové mlieko je ideálnym nápojom na cesty či výlety, pretože ho, na rozdiel od živočíšneho mlieka, nie je potrebné skladovať v chlade.

Hoci ide o zdravú a chutnú pochúťku, vedci a ekológovia poukazujú na jeho negatívny dopad na životné prostredie. Mandle sú náročné na vlahu. Kaliforniu, ktorá je najväčším producentom sladkých orieškov na svete, sužujú čoraz dlhšie suchá a farmári sú tak nútení získavať vlahu zo vzdialenejších zdrojov, čo má dopad na miestnu krajinu i samotné poľnohospodárstvo.

 

Výživové hodnoty mandľového mlieka

Bežná nesladená verzia mandľového mlieka je skvelým výživným nápojom. Obsahuje málo kalórií, tukov a cukrov. Navyše je dodatočne obohatené o vitamíny a minerály, čím sa stáva ideálnou potravinou zdravého životného štýlu.

V mandľovom mlieku sa nachádzajú predovšetkým zložené cukry, ktoré uvoľňujú energiu postupne. Vďaka tomu má nápoj nízky glykemický index s hodnotou okolo 25 (nesladená verzia mlieka). Pokojne si ho preto môžu dopriať aj diabetici. Vždy však čítajte zloženie, pretože mnohé mandľové mlieka obsahujú pridaný cukor. Vyhnite sa im.

Jedinou nevýhodou mandľového mlieka je však jeho nízky obsah bielkovín. Ich obsah je asi iba jedno percento a pre telo majú zanedbateľný význam.

Priemerne sa v 100 ml nesladeného mandľového mlieka mlieka nachádza:

  • 20 kalórií
  • 1,51 gramu tuku, z toho nasýtených 0,12 gramu
  • 0,59 gramu karbohydrátov, z toho cukru 0,15 gramu
  • 0,64 gramu bielkovín

Vitamíny:

  • Vitamín D – 25% dennej odporúčanej dávky (DOD)
  • Vitamín E – 25% DOD
  • Vitamín B2 – 15% DOD
  • Vitamín B12 – 15% DOD

Minerály:

  • Sodík – 4% DOD
  • Vápnik – 15% DOD
  • Horčík – 2% DOD
  • Železo – 1% DOD

 

Zdravotné účinky mandľového mlieka

Pomáha pri cukrovke

Samozrejme, hovoríme o mandľovom mlieku bez pridaného cukru. Sacharidy, ktoré sa v ňom prirodzene nachádzajú, majú minimálny dopad na ľudské telo. Malý obsah jednoduchých cukrov navyše znamená, že nápoj má nízky glykemický index, vďaka čomu sa energia uvoľňuje pomaly.

Udržiava zdravé srdce

Nízky obsah sodíka a prakticky žiaden cholesterol robia z mandľového mlieka priam ideálny nápoj pre srdce. Pomáha tiež znižovať vysoký krvný tlak.

Pôsobí ako prevencia pred Alzheimerovou chorobou

Viaceré štúdie dávajú do súvislosti vitamín D s výskytom tejto neurodegeneratívnej choroby. „D-éčko“ totiž zlepšuje funkciu buniek a imunitu a znižuje riziko Alzheimerovej choroby. Dve šálky denne dokážu pokryť až 100% dennej potreby tohto vitamínu. Treba však dodať, že mandľové mlieko sa musí „D-éčkom“ dodatočne obohacovať.

Schudnete s ním.

Vzhľadom na nízky obsah kalórií je vhodné použiť mandľové mlieko ako náhražku kravského. Navyše nezvyšuje hladinu cukru v krvi, vďaka čomu neprepadnete vlčiemu hladu. Pre organizmus je ľahko stráviteľné a nezaťažuje ho.

Vaša pleť bude žiariť

Mandle sú známe ako bohatý zdroj vitamínu E, označovaného tiež za vitamín krásy a mladosti. Veľa sa ho dostane aj do mlieka. Pomáha tak chrániť vašu pokožku pred negatívnymi účinkami slnka a zlepšuje nechty a vlasy. Okrem pitia sa odporúča používať mandľové mlieko aj zvonka.

 

Varenie s mandľovým mliekom

Blahodárne účinky mandľového mlieka si najlepšie vychutnáte v surovom stave. Hoci existuje veľa receptov, v ktorých sa dá využiť, pre nízky obsah bielkovín a tukov nie vždy slúži ako ideálna náhrada klasického mlieka vo varení.

Jeho vhodné využitie je pri príprave nízkotučných mliečnych „šejkov“ a smoothie. Alebo si vyrobte chutnú mandľovo-mliečnu ryžu. Pridajte ho do cesta na palacinky či do francúzskych toastov.

 

Záver

Mandľové mlieko je relatívne drahé a málo výživné v porovnaní s inými druhmi mlieka. Mnohé vitamíny a minerály sa doň musia umelo pridať. Napriek tomu ide o skvelo chutiaci, nízkotučný a nízkokalorický nápoj. Je rastlinného pôvodu a preto ho môžu konzumovať aj vegetariáni a vegáni. Neobsahuje žiadnu laktózu, čo zase ocenia ľudia trpiaci alergiou na tento druh mliečneho cukru. Vďaka malému množstvu prevažne zložených sacharidov si si na ňom pochutia aj diabetici.